علوم وتكنولوجيا

توتر ! الجري نص الجدعنة ؟

امتحان هيحدد مصيرك باقي حياتك
انترفيو هيوصلك للشغلانة اللي بتحلم بيها
اجتماع هتقدم فيه بريزنتيشن قدام لجنة هتقيم كل كلمة هتنطقها
قرار جواز او انفصال
ليه بنعاني بشدة في الستريس ؟
تنفسك وضربات قلبك سريعة .. ضغطك عالي .. ريقك ناشف وبطنك مكركبة
تفتكر ليه ده بيحصل في جسمك .. دي مش تغيرات مفيدة خالص
ليه اجسامنا ممكن تكون بتشتغل ضدنا بالشكل ده ؟ ليه يبدو وكأنها بتصعب علينا الامور اكتر واكتر ؟
المصادر :
Why Zebras Don't Get Ulcers 1994 (3rd ed. 2004) book by Stanford University biologist Robert M. Sapolsky.
beckman institute for advanced science at the university of illinoi - lecture was recorded on September 22, 2016
ar-state.com/v/dGqtb9W4mNiYprA/fydyw.html

تعليقات 

  1. Max Planck

    Max Planck

    55 دقائق قبل

    هو موضوع انك يبقى حوليك ناس دة مش ديماً سيئ ، انا بستمر ايام من غير ما اكلم حد خالص ودة كان بيبقى قمه الروعه ، وكنت بدايق جداً من بدايه الدراسة بعد عزله علشان مجرد انى هخرج من غرفتى واشوف وشوش الناس .

  2. الأديب العربي

    الأديب العربي

    5 ساعات قبل

    من يضع يده بيدي؟

  3. احمد ياسر

    احمد ياسر

    9 ساعات قبل

    دكتوره أنا مشتركه جديده بس بصراحه ماشاء الله علي فيديوهات متعلقه جميله جدا

  4. Mido Mohamed

    Mido Mohamed

    12 ساعات قبل

    افضل دكتورة يوتيوبر علي الاطلاق احتارم وتقدير لكل فرد ساهم في اعداد حلقات السبتالية شكرا د امان الامام

  5. الشاعر مصطفى السيد

    الشاعر مصطفى السيد

    21 ساعات قبل

    بالتوفيق ان شاء الله دوما اسلوبك جميل مبسط

  6. Majed Noumi

    Majed Noumi

    أيام قبل

    المقدمه وحدها حلاتني اعمل لايك

  7. Mohamed Saaad

    Mohamed Saaad

    2 أيام قبل

    هموت واعرف قالت اي لما عملو تيييييييييت علي بؤها 😢

  8. idea\فكرة

    idea\فكرة

    2 أيام قبل

    أنا صاحب قناة جديدة هل من داعم⁦❤️⁩

  9. Ouzita

    Ouzita

    2 أيام قبل

    اشتقنالك من زمان و الله اهلا بعةودتك !

  10. fadwa ouzzani

    fadwa ouzzani

    2 أيام قبل

  11. Sh Mekawy

    Sh Mekawy

    3 أيام قبل

    ❤️❤️❤️❤️❤️

  12. Mahmoud Assasa

    Mahmoud Assasa

    3 أيام قبل

    قلب كبير لأحلي برنامج طبي

  13. Om Mustafa

    Om Mustafa

    3 أيام قبل

    انتى يا دكتوره ايمان ماشاء اللة عليكى بحبك بجد كلامك مقنع ولسان ولباقة اللة يبارك فيكى استمرى انتى صح هما اللى خسروكى

  14. B.R.S. 2

    B.R.S. 2

    3 أيام قبل

    كل ماشوفك احس اني رجل الي

  15. Marco Megala

    Marco Megala

    4 أيام قبل

    wow wow wow watching this session made me happy and sad in the same time

  16. Tech News

    Tech News

    4 أيام قبل

    بحبك جدا وبحب طريقتك الهاديه متابعك من القناه القديمه وفرحت جدا لما رجعتي تاني

  17. anwar abdulhadi

    anwar abdulhadi

    4 أيام قبل

    والنبي عسل

  18. Königin Nora

    Königin Nora

    4 أيام قبل

    ❤️❤️❤️❤️❤️

  19. Marceline

    Marceline

    4 أيام قبل

    You make the AR-state a better place :'33❤️

  20. nouna science

    nouna science

    4 أيام قبل

    Thank u انا عانيت من التوتر وبعدين القلق المرضي لفترة طويلة و فعلا لما صررت رياضية تغير الوضع

  21. Azaki Media الزاكي ميديا

    Azaki Media الزاكي ميديا

    4 أيام قبل

    ar-state.com/v/n6jMpNzUfJlro5M/fydyw.html

  22. chef metwaly

    chef metwaly

    5 أيام قبل

    طب أنا معرفتش ولاد ال إيه دول يبقو مين فين امتى ازاى حد يعرف إنتى عملتيلى استرس والله لما سمعت التيييييت

  23. عالم الحظ

    عالم الحظ

    5 أيام قبل

    🧡🧡

  24. Maryam

    Maryam

    5 أيام قبل

    حتى الفيديو يخليك تتوتر 😂💔

  25. Moneeb Eltigane

    Moneeb Eltigane

    5 أيام قبل

    الموسيقي صوتها واطي علوها شويه 🤤

  26. Mohamed Azrakan

    Mohamed Azrakan

    5 أيام قبل

    لدينا دحيح تاني. أتحدى أي واحد يأتيني بكلمة الله في فيديوهات السيدة الإسبتالية

  27. Niman Abdirizak

    Niman Abdirizak

    5 أيام قبل

    كلام جميل جدا

  28. mamo_7amd 1990m

    mamo_7amd 1990m

    5 أيام قبل

    م فهمت الطووووووطى💔🤔

  29. mamo_7amd 1990m

    mamo_7amd 1990m

    5 أيام قبل

    Perhaps I see you in another life.

  30. penguin int

    penguin int

    6 أيام قبل

    مجهود رائع يا دكتورة شكراً ليكي ،، اتمني حلقه عن اضطراب الشخصية الحدية و السرطان. Ashraf

  31. Talal Abdelghany

    Talal Abdelghany

    6 أيام قبل

    ❤️❤️

  32. Ridha

    Ridha

    6 أيام قبل

    برنامجك رائع ..شكرا لاستمرارك

  33. faisal shi

    faisal shi

    6 أيام قبل

    بارك الله بك ووفقك على هذه المعلومات القيمة وما تبذليه من مجهود كبير

  34. magda_chan

    magda_chan

    6 أيام قبل

    <a href="#" class="seekto" data-time="270">4:30</a> المخ الي ايمان بتتكلم عليه: لماذاا نححنن هناااا سؤاااللل صعبب سؤااال صعبب!!

    • Majed Noumi

      Majed Noumi

      أيام قبل

      هههه صح ههه افتركت على طول اغنية الكرتون بسبايس تن : لماذا نحن هنااا ؟

  35. Omar Killer

    Omar Killer

    6 أيام قبل

    مش عارف ليه لما عملت حادثه مكنتش متوتر

  36. علي سلام حسن

    علي سلام حسن

    7 أيام قبل

    ❤️

  37. Youmna Mostafa

    Youmna Mostafa

    7 أيام قبل

    موفقه ياقمر

  38. Aya Taha

    Aya Taha

    7 أيام قبل

    عيدي الكلام فحوار الكمامة دا عشان ثبت عدم صحته

  39. Ghaz ¡

    Ghaz ¡

    7 أيام قبل

    Welcome to the club😂💙

  40. محمد نجاتي سليمان

    محمد نجاتي سليمان

    7 أيام قبل

    استرس عالى جدا

  41. Lüdãñę _

    Lüdãñę _

    7 أيام قبل

    👑👑👑👑👍💙💙😷😷

  42. Mohammed Lamine

    Mohammed Lamine

    7 أيام قبل

    لما اجدادنا "طورناه" زمان ،ما نعملوا ابديت النهردة كمان و نخلص! الفيديوا يحتوي معلومات مع جرعات الحاد عالماشي احنا هنا ليه !!! طوروه اجدادنا!!

  43. محمد عبدالرحمن

    محمد عبدالرحمن

    7 أيام قبل

    السلام عليكم يا دكتورة استاذنك انزل فيديوهاتك علي الفيس ؟

  44. Apo malak Elmansoury

    Apo malak Elmansoury

    7 أيام قبل

    بحب اشفك

  45. Shatha AL.Z

    Shatha AL.Z

    7 أيام قبل

    مبدع جداً هذا البرنامج يااارب ما يوقف 💛💛🙏😻

  46. Aya EL-shaer

    Aya EL-shaer

    8 أيام قبل

    استمري د/ ايمان من اليوتيوبر اللي بجد يستفاد منهم كتير جدا مش بحس اني بهدر وقت علي الفاضي بالعكس بستفاد وبفهم حاجات كتير جدا جزاكي الله كل خير 😍😘⁦♥️⁩

  47. Jony 4

    Jony 4

    8 أيام قبل

    الحلقة جمييييييلة وتتكلم عن موضوع فعلاً مهم جدًا يعطيك العافية د. إيمان

  48. Mohamed Ali

    Mohamed Ali

    8 أيام قبل

    علي رأي المثل الدنيا مترو و الشمال كترو حلقة أكتر من واقعية استمري

  49. Eman Shmas

    Eman Shmas

    8 أيام قبل

    أوف أوف أوف، تو بس أنتبه إن الإسبتالية رجعت ولكم باااك يا أحلى إيمان الإمام ودي الإسبتالية!!!!!!!!!!!

  50. بشار درويش

    بشار درويش

    8 أيام قبل

    ماشاء الله ابداع في التقديم

  51. HISHAM EL SISI

    HISHAM EL SISI

    8 أيام قبل

    موضوعاتك هايله ..بس ياريت لو تتكلمي اسرع شويه عشان مانمش منك لو سمحتي

  52. Moatasem Ali

    Moatasem Ali

    8 أيام قبل

    نتايج الستريس بتاعتي 1 قولون عصبي و انا معديتش عشرين سنة 😧 2كركبة المعدة كانت بتعملي احراج لا متناهي فالنتيجة حاجة كده أقرب لمرض الرهاب الاجتماعي😣😣 3تضييع فرص كانت ممكن تغير حياتي بسبب التوتر و تفكيري اتشل 😢 4 توتر دايم بشكل غير طبيعي الهو كنت بخاف اتوتر 😨فبتوتر😂ولما الاقيني اتوترت😑اتوتر اكتر😟😟 بس بعدين الحياة احبطتني و انا أحبطت من نفسي لدرجة ان انا مبقاش فارق معايا اي حاجة أصلا فمبقيتش بتوتر لأن انا بقيت عندي لا مبالاة لو صحيت لقيت كوكب الأرض بيولع مثلا 😑😑و اظن ان انا تقريبا كده بدخل في اكتئاب 😮

  53. Moatasem Ali

    Moatasem Ali

    8 أيام قبل

    كل يوم هو يوم طواريء افتكرت ايام مبارك😅😅

  54. Haneen Altamimi

    Haneen Altamimi

    8 أيام قبل

    مجرد الاستماع لكِ امر يخفف من التوتر

  55. احمد الاشطوخي

    احمد الاشطوخي

    8 أيام قبل

    <a href="#" class="seekto" data-time="44">0:44</a> انا نفسي اصارح الكراش 😂😢😂😢😂😢

  56. Mohammed Alaa

    Mohammed Alaa

    8 أيام قبل

    عاش اوي علي الريمونتادا الفترة دي ...

  57. Mody ElSayed

    Mody ElSayed

    9 أيام قبل

    أنتي عظيمة و انتي هدية من ربنا لينا 😍

  58. Dodo Ahmed

    Dodo Ahmed

    9 أيام قبل

    من أشد معجبي البرنامج ❤❤❤ واتمنى ان كان من المقدرة تغيير الموسيقى الخلفية لانها تصيبني بالتوتر 😂😂 ومن أجل التنويع بردو

  59. 『TM』 Gaming

    『TM』 Gaming

    9 أيام قبل

    الثنيه ال4 انا: كلب بلدي كان بيجري ورايا😂😂

  60. Trade Trust

    Trade Trust

    9 أيام قبل

    اجمل ديسلايك و ريبورت للفيديو الذي يحقن المجتمع بمزيد من الجهل و التأخر ...شيء لا تفهمين به لا تتحدثي به

  61. Trade Trust

    Trade Trust

    9 أيام قبل

    عفوا هل هذا الفيديو هو عباره عن تحميل المزيد من التوتر على من لديهم امراض نفسيه..... ما هذا الهراء الذي ينتشر في هذا الزمن ......يا مقدمة هذا المقطع قولي خيرا او اصمتي ..... الأمراض النفسيه في هذه الأيام تتعدى مخيلتك و تفكيرك المتأخر .... يبدو انه حان الوقت لنبذ الذين يدعون العلم و هم فقط عالة على المجتمع كهذه العينه المتأخره و الجاهله في المجتمع ...هذا و انا اتحدث من خبرتي في علم النفس و تخصصي المتعمق في علوم النفس في الإنسان و الخبرات

    • Eman Rashed

      Eman Rashed

      8 أيام قبل

      هي تنشر الفكرة فقط لا أكثر ، لا تزيد التوتر و لكن توصل لنا فكرة مع احترامي الشديد لك و لكنها لم تتدخل في دراسة علم النفس

  62. none ya business

    none ya business

    9 أيام قبل

    I just love your videos, Yet I felt more stress after this episode :D

  63. Ahmed

    Ahmed

    9 أيام قبل

    الاسد جعان🐆 نرميلو فشار 😂😂

  64. eyad gamal

    eyad gamal

    9 أيام قبل

    ❤️❤️❤️❤️👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

  65. osama samawi

    osama samawi

    9 أيام قبل

    المبدعة👌🏻❤️

  66. الفخم محمد

    الفخم محمد

    9 أيام قبل

    وانا بلعب ببجي

  67. ايمان الهوارى

    ايمان الهوارى

    9 أيام قبل

    حمدالله على السلامه فرحت اوى برجوعك واخيرا ❤️❤️❤️🎊🎈🎈🎈💋🌹

  68. الحمد لله

    الحمد لله

    9 أيام قبل

    ادعولي ربنا يعديلي السنه دي ع خير وادخل الكليه الي نفسي فيها❤

  69. محمد علي

    محمد علي

    10 أيام قبل

    حمد الله عل السلامه❤️❤️

  70. Marvel Magdy

    Marvel Magdy

    10 أيام قبل

    ممكن تعملي حلقه عن اضطراب القلق

  71. selena Khwan

    selena Khwan

    10 أيام قبل

    حلوة الحلقة ايمان انتبهي ايديكي مبينين كتير حرام

  72. kero aprahim

    kero aprahim

    10 أيام قبل

    دعواتكم يا جماعه ثانويه عامه

  73. karim ghobashy

    karim ghobashy

    10 أيام قبل

    نضم ع بعض يا جماعه ❤️😂😂😂😂😂

  74. Houssem Houssem

    Houssem Houssem

    10 أيام قبل

    انا حاسس انني عندي مرض (نفسي) يخليني احس اعراض امراض اللي اسمع اي حد يتكلم عنهم خاصة لو مرضت بنفس المرض من قبل مثلا لو حد قال عندي صداع احس بصداع و لو حد قال حرارتي مرتفعة احس بحرارة (و احيانا الاقي عندي حرارة بالفعل!) و انا بتفرج ع الفيديو حسيت بstress و ما كملتش الفيديو !

  75. Mohamed El fateh

    Mohamed El fateh

    10 أيام قبل

    يا جماعة هي بتشتم بجد لمل بييجي الصوت ده

  76. boods boy

    boods boy

    10 أيام قبل

    الي جاله سترس من الحلقة يقف جمبي 😥

  77. Hussain Almousa

    Hussain Almousa

    10 أيام قبل

    <a href="#" class="seekto" data-time="577">9:37</a> ليه التشفير ي دكتوره ايمااان ليه

  78. Elhaitham

    Elhaitham

    10 أيام قبل

    جميل! عقبال ما نعمل عمل مشترك ..

  79. CRUTCHGAMING

    CRUTCHGAMING

    10 أيام قبل

    انا جالي توتو وأنا بتفرج علي الحلقة

  80. Sl Am

    Sl Am

    10 أيام قبل

    انا هنا ليه،،،، احنا هنا ليه؟؟؟ وما خلقت الجن والإنس الا ليعبدون

التالى